woensdag 3 april 2013

kijkje achter de schermen #1, artikel maken.

heyhey,
ik blog nu al een tijdje en ik weet dat het steeds populairder wordt maar niet iedereen weet hoe het moet. in dit artikel laat ik zien hoe ik het doe. ik ben geen pro en doe dit nog helemaal niet super lang maar dit is dus de manier hoe ik het doe. deze keer laat ik zien hoe ik een artikel schrijf. van een idee tot het publiceren ervan. nieuwsgierig? lees verder :D






ik ga in een aantal stappen laten zien en vertellen hoe ik een artikel maak met blogger.nl/blogger.com. nogmaals: dit is niet hoe het moet, dit is puur hoe ik het doe. somige dingen kunnen niet anders zoals labels toevoegen ect. maar dit is gewoon hoe ik het doe.

ga naar blogger.nl, log je in en zorg dat je op de begin pagina komt en dit ziet.

klik op het potloodje (wit potloodje in oranje vakje) nu ga je een nieuw artikel maken. als het goed is kom je dan op deze pagina. nu gaan we aan het artikel beginnen.




stap 1, onderwerp bedenken.
 
dit is denk ik nog wel het lastigste van een artikel want waar ga je nou over schrijven? kijk vooral naar wat voor blog je hebt. in mijn geval heb ik vrij veel keuze. om het aan jullie te laten zien ga ik een artikel maken over 'momentlovers #1, sieraden.' (die ondertussen al online staat, kijk bij labels of zoek op: momentlovers) je kan het onderwerp van het artikel dan alvast intypen op de plek waar 'titel plaatsen' staat.




tip.
als je het fijn vindt kun je wat steekwoorden op een blaadje of word-bestand zetten zodat je gedurende het schrijven van het artikel weet wat je er nog in moet of wil zetten. Zelf doe ik dit af en toe, gewoon als een soort geheugensteuntje.

stap 2, foto's maken of opzoeken.
het is belangrijk om bij ieder artikel foto's te doen. het is niet alleen leuker om het artikel te lezen, ook maak je iets dan veel makkelijker duidelijk. als je de foto's zelf maakt is het belangrijk dat ze van goede kwaliteit zijn. duidelijk, scherp en goed. met goed bedoel ik dat het product dat je fotografeert goed in beeld is. bij het opzoeken van foto's is het belangrijk dat je kijkt of iemand anders ze gemaakt heeft voor iets. (natuurlijk zijn alle foto's door mensen gemaakt maar ik hoop dat jullie snappen wat ik hier mee bedoel) kopier geen foto's van anderen blogs. soms staat er dat het mag, dan is het geen probleem.

zoeken:
ga naar google en typ in wat je zoekt. als je het niet specifiek weet zie je dat boven aan alternatieven komen te staan, misschien heb je daar meer aan. controleer hierbij door op de afbeelding te klikken of het een foto is die door een blogger gemaakt is. zo ja, kijk op haar blog of site of ze er iets op heeft staan over het kopieren van foto's. zo niet, sla dan de foto op. (ik heb een map met al mijn foto's van alle artikelen door elkaar, ik zoek de foto's op als ik ze bij een artikel wil doen.)
 

maken:
zorg voor goede belichting en een mooie achtergrond. gebruik eventueel een voorwerp als een spaarvarken, sieraden of leg het product op je bed zodat je je rommelige deken als achtergrond hebt. (kan erg leuk zijn als je een niet te druk dekbed hebt.) dit kan ik helaas nu niet laten zien omdat ik bij het "voorbeeld artikel" de foto's van internet gebruik.
als ik foto's maak flug ik mijn camera in mijn laptop en importeer ik alle foto's die op mijn camera staan. (doordat ik foto's na importeren van mijn camera verwijder, heb ik geen dubbele foto's op mijn laptop.) ook werk ik meestal aan meerdere artikelen tegelijk, door elkaar heen waardoor het dus alleen maar handig is om alles tegelijk te importeren. dit is hoe ik de foto's op mijn laptop heb staan in mappen. afbeeldingen => beautybykelsey => artikelen en video's => foto's voor artikelen. in de laatste map staan dan alle foto's door elkaar. ik zoek ze op als ik ze nodig heb.
voordat ik ze bij de 'foto's voor artikelen' zet, plaats ik eerst alle foto's in een map die heet 'uitzoeken en bewerken' en dan meestal de datum erbij. als ik alleen de foto's wilde importeren om mijn camera leeg te maken weet ik later dus dat ik die map nog moet bewerken en dat ik ze die dag heb geimporteerd. als ze bewerkt zijn zet ik ze in de map 'foto's voor artikelen' nu weet ik dat de foto's klaar zijn om bij artikelen geplaatst te worden.

tip.
als je foto's van internet pakt die niet door bloggers zijn gemaakt, kan het zijn dat je meer bezoekers krijgt. als jij de foto post op jou blog komt hij automatisch nog een keer op google te staan. als mensen er dan op klikken kunnen ze via een link naar de site gaan waar de foto op is gepost, in dit geval is dat jou blog.

tip.
ook twitter staat vol met super leuke foto's, zoek een account op die foto's post over het onderwerp van jou artikel. dit doe ik heel vaak en zij posten vaak leuke foto's.

stap 3, foto's bewerken.
de foto's zijn nu opgeslagen nu kunnen we verder met het bewerken. ik bewerk mijn foto's ALTIJD. niet perse qua licht maar vooral qua vorm. als ik met mijn camera te ver inzoom worden de foto's onscherp dus knip ik de randen eraf waardoor de foto vanzelf inzoomt. er zijn echt mega veel bewerkingsprogramma's als het gaat om  het bewerken van foto's. zoek zelf even uit wat je fijn vindt, kijk op internet wat anderen er van vinden en bepaal ook voor jezelf of je er voor wil betalen of niet.

tip.
kijk op de blogs waarvan jij vindt dat de foto's mooi bewerkt zijn. vaak hebben blogger ergens op hun blog vermeld staan met welk programma ze bewerken.

stap 4, artikel schrijven.
de basis van je artikel heb je nu al. alleen het artikel zelf moet nog geschreven worden. natuurlijk is dit de aller belangrijkste stap. maar ook de stap waar ik het minst over kan vertellen. hoe jij een artikel schrijft is helemaal persoonlijk. kies geen stijl, wees jezelf. ga mensen dus niet natypen en kopieer niks van site's. tenzij het feiten zijn zoals de prijs van een product etc. wees dus gewoon uniek. je kan wel op anderen blogs gaan kijken wat hun bijvoorbeeld van een product vinden maar het blijft je eigen mening. daar heb je dus zo weinig aan. als mensen erachter komen dat je kopieert zullen ze minder vaak komen kijken omdat ze het niet meer interesant vinden.

tip.
doe dit echt nadat je de foto's maakt en opzoekt. zo weet je waar je foto's van hebt en waar je dus iets over kan zeggen.

stap 5, foto's toevoegen.
nu ga je de foto's die je net heb gemaakt of hebt opgezocht en bewerkt hebt bij je artikel voegen. het is erg belangrijk dat je de foto's op de juiste plek en bij de juiste tekst plaatst anders is het nog lastig om het artikel te lezen en helemaal te begrijpen.
 





tip.
je kan dit ook voordat je een artikel schrijft doet. zodat je bij de foto's een stukje tekst kan plaatsen.

stap 6, controleren.
dit is een tip die ik zelf best vaak vergeet ondanks dat het echt ontzettend belangrijk is. het is voor lezers/lezeressen heel irritant als er constand fouten in je artikel staan. controleer daarom je artikel goed. lees het 1 of 2 keer extra over voordat je het publiceert.

als alles dan gedaan is ben je klaar met het schrijven van een artikel. je kan het artikel opslaan als concept of het publiceren. (dat staat bovenin de tool-bar.)

ik hoop dat jullie dit artikel leuk vonden om te lezen. ik wil dit soort artikel vaker gaan doen maar wil wel even weten wat jullie ervan vinden, dus laat het even achter bij de comments. ook vragen kun je zeker even achterlaten! ik beantwoord ze zo snel mogenlijk.


xoxo, kusjes.



 

 










Geen opmerkingen:

Een reactie posten